maanantai 1. joulukuuta 2014

Thanksgiving & Black Friday in Minnesota

Untitled
Keskiviikkona lähdettiin ajamaan aikaisin aamulla kohti Minnesotaa thanksgivingin viettoon. Yleensä matka kestää pysähdyksineen about 8 tuntia, mutta tällä kertaa oltiin hotellilla vasta 10 tunnin jälkeen teillä olleiden onnettomuuksien takia. Seistiin yhdessä kohdassa liikkumatta tunti ja kun päästiin liikkeelle, nähtiin 26 kolaroinutta autoa kilometrin matkalla. Mun mielestä on tosi hassua ettei kellään oo talvirenkaita edes Minnesotassa, vaikka siellä tulee joka talvi lunta. Hotellille päästiin kuitenkin neljän aikaan, jonka jälkeen mentiin heti uimaan. Vaikka kaikki sukulaiset asuu Saint Cloudin lähellä, yövyttiin silti Elk Riverissä, koska hostisä on kotoisin sieltä ja kaupungin Holiday Innissä on tosi kiva vesipuisto. Tilattiin altaalle pizzaa ja uitiin kunnes hostisä sanoi mulle että lähdetään käymään jossain. Ajettiin vartin päähän hänen high schoolin hiihtovalmentajan kotiin ja heti kun päästiin pihalle siellä liehui suomen lippu. Hiihtovalmentaja on kokonaan suomalainen ja puhui hyvää suomea tosin pienellä aksentilla. Istuttiin siellä iltaa tosi myöhään, mutta oli tosi kiinnostavaa kuulla heidän perheen matkoista, muun muassa Suomeen, jossa he hiihtivät Venäjän rajalta Ruotsin rajalle napapiirin kohdalla. He on myös kovia hiihto- ja jääkiekkofaneja ja tiesi monta suomalaista urheilijaa.

Torstaina aamupalan jälkeen hostisä ja Isabel meni uimaan, mutta laittauduttiin hostäidin ja Carolinen kanssa valmiiksi ja katsottiin samalla Macy'sin thanksgiving paraatia. Aamupäivällä lähdettiin ajamaan Saint Cloudiin hostisän siskon kotiin. Iltapäivällä kun kaikki oli tullut paikalle syötiin perinteinen kalkkunaillallinen ja katsottiin amerikkalaista jalkapalloa. Ennen illallista sanottiin maljapuheita eri kielillä ja mäkin sanoin suomeksi kippis ja skåål. Oli muuten tosi hassua että kaikki rukoili piirissä käsi kädessä ja lopuksi teki ristin rintaan, koska mun hostperhe ei oo ollenkaan uskonnollinen. Illallisen jälkeen pelattiin myös paljon erilaisia pelejä ja juteltiin. Monet täällä tykkää thanksgivingista, koska se on ainoa ei-kaupallinen juhla ja ainoa tarkoitus on olla perheen ja ystävien kanssa. Meitäkin oli melkein 40 ihmistä yhdessä juhlimassa ja oli tosi kiva tavata sukulaisia. Kaikki oli tosi mukavia ja mun ensimmäinen thanksgiving oli tosi onnistunut. Sain myös uncle Jeffiltä tosi ihanan kortin josta puolet oli kirjoitettu suomeksi. Päästiin takaisin hotellille 11 aikaan ja olin siinä vaiheessa jo tosi väsynyt.

Perjantaina mentiin aamupäivällä Black Friday shoppailureissulle. Ajettiin Jenkkien isoimpaan ostoskeskukseen, Mall of Americaan, jossa vietettiin melkein koko päivä. Ei jaksettu aloittaa ihan niin aikaisin kuin useat muut, mutta kaupat oli silti ihan täynnä alennuksia. Keskityttiin aika paljon Carolinen shoppailuun, joten ainoat kaupat joista ostin jotain oli Macy's, A&F, Gap ja Forever 21. Mua jäi vähän harmittamaan kun ei ehditty käymään niin monissa kaupoissa ja en saanut ostettua mun sisaruksille tuliaisia, mutta ainakin rahaa säästyi. Käytiin myös Rain Forest Cafessa, josta olin lukenut monista vaihtariblogeista. Se oli tosi kiva paikka, mutta Black Fridayn takia ihan täynnä. Takaisin lähdettiin Starbucksin kautta (taisi olla vasta mun toinen Starbucks-juoma täällä!) ja loppuilta vietettiin hotellilla.

Meidän oli tarkoitus olla Minnesotassa sunnuntaihin asti ja mennä katsomaan Wildin peli, mutta jouduttiinkin lähtemään jo lauantaina. Käytiin matkalla Iowan Des Moinesissa, jossa mentiin Build Your Own Bear -nimiseen paikkaan. Kotiin päästiin illalla 8 aikaan ja oli ihanaa kun seuraavana päivänä ei tarvinnut mennä kouluun :) Kokonaisuudessaan meilä oli tosi kiva reissu ja tykkään Minnesotasta tosi paljon, vaikka se onkin paljon kylmempi kuin Nebraska. Siellä tulee aina tosi kotoisa olo ja jotenkin ilma tuoksuu samalta kuin Suomessa. On muuten tosi hassua että vaikka Nebraska ja Minnesota on Jenkkien mittakaavassa lähekkäin ja molemmat kuuluu Midwestiin, niin silti ihmiset puhuu eri tavalla. Eri aksenteista ei välttämättä oo kyse, mutta Minnesotalaiset puhuu paljon selkeemmin ja terävämmin mun mielestä. Ja en oo muuten kertaakaan kuullut kenenkään sanovan Minnesotassa "yeah", vaan se kuulostaa enemmänkin kuin sanoisi "jaaa".